Jak robić dobre notatki?

3 min czytania

Wydawałoby się, że tę umiejętność mamy dobrze przećwiczoną: notatki robiliśmy przecież już od czasów szkoły – zarówno ucząc się w domu, jak i w trakcie lekcji. Studia powinny tylko wykrystalizować tę umiejętność. Chociaż…w dobie ksera okazuje się, że nie do końca. Tymczasem wielokrotnie uczestniczymy w spotkaniach, podczas których robienie notatek jest koniecznością, a od tego, czy wszystko zapiszemy – może zależeć bardzo dużo.

Nie możemy, niestety, polegać na naszej pamięci: jak pokazały badania na University of Texas w Austin, już w ciągu 20 minut po zakończeniu zebrania, zapominamy 47 procent jego treści, a następnego dnia – aż 60 procent!

Jak więc robić notatki, które potem rzeczywiście nam się przydadza? Oto kilka sposobów!

1. Wybierz odpowiednią dla siebie metodę zapisu

Sposób tradycyjny (kartka i długopis – chociaż oczywiście niektórzy wolą ołówek, pióro, notatnik albo kalendarz), nagrywanie na dyktafon, notatki spiywane na komputrze, smartfonie lub tablecie – możliwości jest dużo.

Najgorszą jest oczywiście „spokojnie, zapamiętam”, ale inne także mają swoje wady. Zapiski na luźnych kartkach łatwo zgubić, a do notesu czy kalendarza – nie zawsze zajrzymy.
Dyktafon to rozwiązanie dobre dla „słuchowców”, czyli osób najlepiej przyswajających to, co słyszą. Należy jednak pamiętać, że dyktafon peszy rozmówcę, a dodatkowo – jest tylko urządzeniem, które (często w najmniej spodziewanych momentach) bywa zawodne.

Notatki robione na komputerze wydawałyby się dobrym rozwiązaniem – pod warunkiem, że skorzystamy z odpowiedniego oprogramowania. Zapisywanie kolejnych plików tekstowych, które przepadną wśród wielu innych w naszym komputerze, nie ma większego sensu.

Robienie notatek na smartfonie przypomina pisanie SMS-ów, co zdecydowanie spowalnia zapisywanie – może nam umknąć wiele istotnych faktów.
Tablety są w tym względzie o wiele wygodniejsze, jednak i na nich szybkość pisania nie jest porównywalna z używaniem tradycyjnej klawiatury.

2. Wybierz odpowiednią formę

Najczęściej przez ‚notatki’ rozumiemy zapisywanie fragmentów rozmowy (wykładu) w punktach lub akapitach.

Tymczasem notatkami może być też mapa myśli, tabela, „chmura tagów” – oczywiście te formy bardzo personalizują nasze zapiski, które stają się jasne tylko dla nas samych. Coś jednak za coś. Łączenie różnych form zapisu – np. samodzielne rysowanie wykresów, łączenie strzałkami poszczególnych elementów sprawi, że nasze notatki nie będą nudne – podobnie, jak i my nie będziemy się nudzić podczas ich sporządzania.

Tego typu niestandardowe notatki możemy robić nie tylko ręcznie: istnieje kilka wartych polecenia aplikacji, które pozwalają na taki sposób – przykładowo – Notability na iPada.

Już wkrótce – pełna lista najlepszych aplikacji: oczywiście, na naszym blogu.

3. Pamiętaj o wyróżnieniu graficznym

Notatki robione w jakikolwiek sposób (oprócz dyktafonu) nie są tak naprawdę kompletne bez odpowiedniego graficznego wyeksponowania najważniejszych elementów. W przypadku tradycyjnych notatek sprawdzają się kolorowe zakreślacze. Biurowym Wojownikom polecamy takie z końcówkami w różnych kolorach – jednym zakreślamy najważniejsze kwestie jeszcze podczas spotkania, drugim – wtedy, gdy na spokojnie będziemy przeglądać nasze zapiski.


Notatki elektroniczne również można edytować pod względem graficznym – nawet najzwyklejsze edytory tekstu pozwalają na pogrubienie czy podkreślenie danego fragmentu (ewentualnie – na wyróżnienia typu gwiadki*** lub krzyżyki ###).

Zapiski odpowiednio zmodyfikowane pod względem grafiki są zdecydowanie bardziej przydatne, a przede wszystkim – czytelne. A o to przecież chodzi.

4. Zdecyduj, dla kogo robisz notatki

Idealnie – notatki powinny być robione tylko dla nas samych: pozwala to wtedy w pełni dostosować je do naszego sposobu uczenia się, a także – używać znanych nam skrótów i rysunków.

Gdy robimy jednak notatki z założeniem, że później je komuś udostępnimy, musimy w ich przygotowanie włożyć zdecydowanie więcej pracy.

Przede wszystkim – pisać czytelnie i poprawnie pod względem gramatycznym. Tak zrobione notatki muszą być później – przed przekazaniem ich dalej – opisane pod względem kontekstu oraz dodatkowych komentarzy. Tylko dzięki temu osoba, która będzie je czytać zrozumie, że cytat w ramce, opatrzony wykrzyknikami, nie jest po prostu bon motem prelegenta lub szefa, ale ma istotne znaczenie dla rozumienia którejś z poruszanych kwestii.

5. Pamiętaj, by notatki były krótkie

Notatki mają być streszczeniem, a nie pełnym transkryptem spotkania. Dlatego robiąc notatki, używamy równoleżników zdań, skrótowców, ale także -graficznych form wyrażenia tego, co powinniśmy zapamiętać. Dodatkowo, pamiętając o tym, że nasze notatki mają być krótkie i treściwe, unikniemy pośpiechu, przez który nasze pismo staje się nieczytelne.

W końcu – do krótkich notatek łatwiej się wraca – nie przeraża nas długość zapisu, który musimy przeanalizować.

W kolejnej notce – ranking najlepszych aplikacji do robienia notatek, czyli coś dla miłośników nowoczesnego podejścia do notowania.